Element 68Element 45Element 44Element 63Element 64Element 43Element 41Element 46Element 47Element 69Element 76Element 62Element 61Element 81Element 82Element 50Element 52Element 79Element 79Element 7Element 8Element 73Element 74Element 17Element 16Element 75Element 13Element 12Element 14Element 15Element 31Element 32Element 59Element 58Element 71Element 70Element 88Element 88Element 56Element 57Element 54Element 55Element 18Element 20Element 23Element 65Element 21Element 22iconsiconsElement 83iconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsiconsElement 84iconsiconsElement 36Element 35Element 1Element 27Element 28Element 30Element 29Element 24Element 25Element 2Element 1Element 66

M&K 1-2/2023

M&K 1-2/2023

The articles in issue 1-2/2023 of our journal "Medien & Kommunikationswissenschaft" (Media & Communication Studies) address, among other things the rediscovery of the sociological category "class" in communication studies (Polkowski & Jandura), the influence of social media influencers on the information behaviour of young people (Wunderlich), country-specific differences between public service media and daily newspapers in Germany, Austria and Switzerland (Udris, Stark, Magin, Jandura, Riedl, Klein, Hofstetter Furrer & Parrilla Guix), the reporting on suicidality in Germany (Schäfer & Frehmann) and the significance of music-related market research in German radio editorial offices (Schramm & Mayer). The software review considers how digital data donations can be integrated into data from online surveys and used effectively for research (Haim, Leiner & Hase).

Since 2021, M&K is published as an open access journal! All current issues as well as all issues published since 2000 are freely accessible via the eLibrary of Nomos Verlag.

You can access this issue here
 

Content
Editorial: M&K wird englischer [M&K Becomes More English]

Julia Polkowski / Olaf Jandura
Mediennutzung – eine Frage der sozialen Klasse? Aktivierung einer soziologischenKategorie für die Kommunikationswissenschaft am Beispiel des Klassenmodells von Andreas Reckwitz [Media Use – a Question of Social Class? Activation of a Sociological Category for Communication Studies Using the Example of Andreas Reckwitz’s Class Model]
 
Leonie Wunderlich
Parasoziale Meinungsführer? Eine qualitative Untersuchung zur Rolle von Social Media Influencer*innen im Informationsverhalten und in Meinungsbildungsprozessen junger Menschen [Parasocial Opinion Leaders? A Qualitative Study on the Role of Social Media Influencers in Young People's Information Behavior and Opinion-Forming Processes]
 
Linards Udris / Birgit Stark / Melanie Magin / Olaf Jandura / Andreas Riedl / Miriam Klein / Brigitte Hofstetter Furrer / Ricard Parrilla Guix
Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz [Diversity in the News. A Comparison of Digital and Analog Channels of Public Service Media and Daily Newspapers in Germany, Austria, and Switzerland]
 
Markus Schäfer / Katharina Frehmann
Die Berichterstattung über Suizidalität in Deutschland [Suicide Coverage in Germany]
 
Holger Schramm / Fabian Mayer
Wandel der Musikprogrammierung im Radio? Stand und Stellenwert der musikbezogenen Marktforschung bei deutschen Radiosendern 2021 [re Radio Music Broadcasts Changing? Towards the State and the Significance of Music-Related Market Research of German Radio Stations in 2021]
 
SOFTWARE REVIEW
Mario Haim / Dominik Leiner / Valerie Hase
Integrating Data Donations in Online Surveys
 
LITERATURE
Reviews

Joan Kristin Bleicher
Ulla Autenrieth / Cornelia Brantner (Hrsg.) (2022): It‘s All About Video. Visuelle Kommunikation im Bann bewegter Bilder. Köln: Halem
 
Maria Löblich
Sylvia Dietl (2022): Transformation und Neustrukturierung des DDR-Rundfunks im Prozess der Wiedervereinigung Deutschlands. Akteure, Interessen, Prozesse. München: Utzverlag
 
Maria Schreiber
Elke Grittmann / Felix Koltermann (Hrsg.) (2022): Fotojournalismus im Umbruch – hybrid, multimedial, prekär. Köln: Halem

Jan-René Schluchter
Sigrid Kannengießer (2022): Digitale Medien und Nachhaltigkeit. Medienpraktiken für ein gutes Leben. Wiesbaden: Springer VS
 
Georg Materna
Merle-Marie Kruse (2022): Politik, Medien und Jugend. Politikverständnisse und politische Identität im mediatisierten Alltag Jugendlicher. Bielefeld: transcript
 
Sigrid Kannengießer
Anna Sophie Kümpel / Christina Peter / Anna Schnauber-Stockmann / Frank Mangold (Hrsg.) (2022): Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde. Baden-Baden: Nomos
 
Gerhard Vowe
Jan-Felix Schrape (2021): Digitale Transformation. Bielefeld: transcript
 
Emese Domahidi
Paula Stehr (2021): Soziale Unterstützung in Online-Kommunikationsmodi. Die Perspektive der prosozial Handelnden. Köln: Halem

List of Relevant Literature

M&K 1-2/2023

The articles in issue 1-2/2023 of our journal "Medien & Kommunikationswissenschaft" (Media & Communication Studies) address, among other things the rediscovery of the sociological category "class" in communication studies (Polkowski & Jandura), the influence of social media influencers on the information behaviour of young people (Wunderlich), country-specific differences between public service media and daily newspapers in Germany, Austria and Switzerland (Udris, Stark, Magin, Jandura, Riedl, Klein, Hofstetter Furrer & Parrilla Guix), the reporting on suicidality in Germany (Schäfer & Frehmann) and the significance of music-related market research in German radio editorial offices (Schramm & Mayer). The software review considers how digital data donations can be integrated into data from online surveys and used effectively for research (Haim, Leiner & Hase).

Since 2021, M&K is published as an open access journal! All current issues as well as all issues published since 2000 are freely accessible via the eLibrary of Nomos Verlag.

You can access this issue here
 

Content
Editorial: M&K wird englischer [M&K Becomes More English]

Julia Polkowski / Olaf Jandura
Mediennutzung – eine Frage der sozialen Klasse? Aktivierung einer soziologischenKategorie für die Kommunikationswissenschaft am Beispiel des Klassenmodells von Andreas Reckwitz [Media Use – a Question of Social Class? Activation of a Sociological Category for Communication Studies Using the Example of Andreas Reckwitz’s Class Model]
 
Leonie Wunderlich
Parasoziale Meinungsführer? Eine qualitative Untersuchung zur Rolle von Social Media Influencer*innen im Informationsverhalten und in Meinungsbildungsprozessen junger Menschen [Parasocial Opinion Leaders? A Qualitative Study on the Role of Social Media Influencers in Young People's Information Behavior and Opinion-Forming Processes]
 
Linards Udris / Birgit Stark / Melanie Magin / Olaf Jandura / Andreas Riedl / Miriam Klein / Brigitte Hofstetter Furrer / Ricard Parrilla Guix
Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz [Diversity in the News. A Comparison of Digital and Analog Channels of Public Service Media and Daily Newspapers in Germany, Austria, and Switzerland]
 
Markus Schäfer / Katharina Frehmann
Die Berichterstattung über Suizidalität in Deutschland [Suicide Coverage in Germany]
 
Holger Schramm / Fabian Mayer
Wandel der Musikprogrammierung im Radio? Stand und Stellenwert der musikbezogenen Marktforschung bei deutschen Radiosendern 2021 [re Radio Music Broadcasts Changing? Towards the State and the Significance of Music-Related Market Research of German Radio Stations in 2021]
 
SOFTWARE REVIEW
Mario Haim / Dominik Leiner / Valerie Hase
Integrating Data Donations in Online Surveys
 
LITERATURE
Reviews

Joan Kristin Bleicher
Ulla Autenrieth / Cornelia Brantner (Hrsg.) (2022): It‘s All About Video. Visuelle Kommunikation im Bann bewegter Bilder. Köln: Halem
 
Maria Löblich
Sylvia Dietl (2022): Transformation und Neustrukturierung des DDR-Rundfunks im Prozess der Wiedervereinigung Deutschlands. Akteure, Interessen, Prozesse. München: Utzverlag
 
Maria Schreiber
Elke Grittmann / Felix Koltermann (Hrsg.) (2022): Fotojournalismus im Umbruch – hybrid, multimedial, prekär. Köln: Halem

Jan-René Schluchter
Sigrid Kannengießer (2022): Digitale Medien und Nachhaltigkeit. Medienpraktiken für ein gutes Leben. Wiesbaden: Springer VS
 
Georg Materna
Merle-Marie Kruse (2022): Politik, Medien und Jugend. Politikverständnisse und politische Identität im mediatisierten Alltag Jugendlicher. Bielefeld: transcript
 
Sigrid Kannengießer
Anna Sophie Kümpel / Christina Peter / Anna Schnauber-Stockmann / Frank Mangold (Hrsg.) (2022): Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde. Baden-Baden: Nomos
 
Gerhard Vowe
Jan-Felix Schrape (2021): Digitale Transformation. Bielefeld: transcript
 
Emese Domahidi
Paula Stehr (2021): Soziale Unterstützung in Online-Kommunikationsmodi. Die Perspektive der prosozial Handelnden. Köln: Halem

List of Relevant Literature

About this publication

RELATED KEYWORDS

Newsletter

Subscribe to our newsletter and receive the Institute's latest news via email.

SUBSCRIBE!